Co je to tandemová výuka?
Tandemová (či párová výuka) je taková výuka, při které 2 učitelé sdílí odpovědnost za přípravu, realizaci a vyhodnocení toho, co se žákům v hodině dařilo a s čím ještě potřebuji pomoct.
Proč tandemová výuka?
Tandemová výuka zvyšuje kvalitu výuky a pomáhá k zapojení všech žáků, což vede ke zlepšování jejich výsledků ve vzdělávání.
Jak může tandemová výuka vypadat?
Model A
- týmová výuka – oba učitelé se střídají v prezentaci učiva, vysvětlování, vedení aktivit.
- modelování – učitelé před žáky předvádějí různé situace (diskuse o problému, rozhovor, spolupráci ve dvojici, plnění následného úkolu)
- podpůrná výuka – jeden zodpovídá za celý průběh, druhý pomáhá realizovat, je seznámen s plánem, ví, koho má podporovat (kterého žáka, skupinu žáků)
Model B
- paralelní výuka – oba dělají totéž ve dvou souběžných skupinách (mohou být ve dvou místnostech nebo ve dvou kroužcích v téže místnosti)
- variantou jsou stanoviště, na každém je jeden z učitelů, skupiny žáků se prostřídají
Model C
- diferencující výuka – cíl výuky je stejný, ale každý učitel využívá jiné postupy a náročnost zadání podle potřeb žáků